Habos kakaó, tejszínhab, sajt, túró… mennyi finomság! És mind-mind tejet tartalmaz. Nem csoda hát, ha a tejérzékeny emberek nehezen élik meg, amikor búcsút kell venniük ezektől a csodás étkektől. De valóban le kell mondaniuk róluk?
A hozzám fordulók nagy része sajnos ételérzékeny, és a lista élén bizony a tejintolerancia áll. Azonban sokan a már kimutatott probléma ellenére sem tudnak mit kezdeni a helyzettel, és éveken át csak küszködnek a megfelelő megoldás hiányában. Pedig amikor allergia áll a háttérben, akkor egyértelmű, hogy le kell mondani bizonyos ételekről, de egy kis puffadás vagy hasmenés sokakat nem tántorít el attól, hogy tejtermékeket fogyasszanak. Szerencsére táplálkozási szakember segítségét kérve, a nehézségekkel küzdők számára kitárul a világ, és megtapasztalják, hogy a bélflóra rendezésével sokszor ez a probléma is megoldható, megszűnnek a napi kellemetlenségek, és sokszor még a tejről sem kell lemondani.
Olyan fantasztikus érzés számomra, amikor segíteni tudok, és sikerül megoldani egy-egy ilyen esetet. A tej azonban nemcsak érzékenységet okozhat, hanem számos egyéb betegség mögött is ott áll, mint fontos tényező, ezért mindenképpen érdemes tisztázni a háttérben megbújó okokat. Felmerül tehát a kérdés, hogy egy átlagember fogyaszthat-e tejterméket vagy sem?

tej tejfélék állati tejek növényi tejek egészséges életmód tudatos táplálkozás Impulzív Magazin
A legelső tejféleség, egyben az első táplálék, amellyel életünk során először találkozunk, az anyatej. Csodás hatással bír, fontos tápanyagokat, vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket tartalmaz, valóságos immunerősítő „gyógyszer” a babák számára. Éppen ezért a szoptatással a gyermek immunrendszerét és egészségi állapotát is megalapozza az édesanya. Kiemelkedő jelentőséggel bír az előtej, az úgynevezett kolosztrum, amely közvetlenül a baba születése után, mint legelső táplálék szolgálja a pici egészséges fejlődését, pozitív hatása még orvosilag is igazolt. A kolosztrum a későbbiek során is jelentős szerephez juthat, mert probiotikumokkal és prebiotikumokkal való együttes fogyasztása képes rendezni a bélrendszer állapotát. Tapasztalataim szerint, ennek a hármas kombinációnak (probiotikumok, prebiotikumok, kolosztrum) a kúraszerű és szakszerű alkalmazása, nagyon sokat segít bármilyen ételintolerancia rendezésében is.
A tehéntej már teljesen más megvilágításba kerül, ha a táplálkozási szakember szemével nézzük. Gyermekkoromban a reklámokon keresztül belénk nevelték, hogy sok tejet kell innunk, mert tele van kalciummal és erősek leszünk tőle. Azonban összehasonlítva a tejet más kalciumot tartalmazó ételekkel (pl. a mákkal), magunk is könnyen beláthatjuk, hogy egy kicsit félrevezettek bennünket. Ugyan tényleg tartalmaz kalciumot a tej, de sok egyéb természetes kalciumforrást is találhatunk. Éljünk hát ezekkel a természet adta ételekkel, ne csak tejfogyasztással akarjuk pótolni a szervezet ásványi anyag szükségletét! A kiegyensúlyozott, választékos táplálkozás ugyanis az egyik legjobb gyógyszer a test számára.
Egy kicsit időzzünk még el a tehéntejnél, és hadd meséljek arról, hogy én, hogy látom ennek a tejféleségnek a történetét. Általános iskolás koromban írtam egy kis tanulmányt róla a Hazánk mezőgazdasága diákszemmel című pályázatra. A falumban akkoriban tartottak teheneket, és én hetente kétszer jártam friss tejért. Az a tej, a friss, zöld füvet legelő állatok teje, valóban tápláló volt, és könnyen lett belőle egészséges, jó ízű aludttej. A tehéntejet mindig felforraltuk, majd lehűtöttük, és ez a megoldás igazán jó volt. Már akkor, a 90-es években tudtam, láttam és éreztem, hogy baj lesz a fehér ital háza táján. A bolti változatot megkóstolva egyértelműen éreztem, hogy köze sincs ahhoz a tejhez, amit a falumból ismertem. Közben egyre kevesebben voltak odahaza, akik tehenet tartottak, mert nem érte meg, és lassan meg is szűnt az állattartásnak ez a formája. Pont erről írtam annak idején gyerekfejjel – nincs megbecsülve a vidéki gazdálkodás, és ezzel nem a jó irányba haladunk. Miért is fontos mindez? Azért, mert a mai gyerekek nem minőségi tejet kapnak. A bolti tehéntej sajnos nagyon messze van attól, ami az egészséges tej lehet vagy lehetne. Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a homogenizált tej bizony hozzájárulhat az érelmeszesedés kialakulásához. Valójában a homogenizálás az egyik fő gond a tejjel! A gyerekeknek a kis mennyiségű tej fogyasztása általában jót tesz, de nem szabad túlzásba vinni. Ha gyakran tapasztalunk a lurkó esetében hasmenést, bőrbetegséget vagy fertőzéseket, akkor érdemes először a tejérzékenységet, mint esetleges kiváltó okot kizárni. Több olyan esetem is volt már, amikor a gyermekorvossal együttműködve teszteltem az intoleranciát, és hasznos táplálkozási tanácsokat adva, sikerült rendezni a gyermek vérképét és egészségét.

tej tejfélék állati tejek növényi tejek egészséges életmód tudatos táplálkozás Impulzív Magazin
Aztán itt van a ma oly népszerű laktózmentes tej. Tudni kell róla, hogy nem vonják ki belőle a laktózt, azaz a tejcukrot, hanem laktáz enzimet adnak hozzá, hogy a laktózérzékenyek könnyebben megemészthessék a tejet. Tehát a cukorbontó enzim hozzáadásával történik a laktóz „előemésztése” (glükózzá és galaktózzá), amire a szervezet adott esetben nem, vagy csak részlegesen képes – ezzel érhető el, hogy ne jelentkezzenek a laktózérzékenység tünetei. Éppen ezért az egészséges vendégeimet le szoktam beszélni a laktózmentes tej fogyasztásáról, hiszen számukra az teljesen felesleges. (Azt viszont nehéz megmondani, hogy ebben az esetben káros-e ezeknek a termékeknek fogyasztása, ugyanis nincsenek olyan régen a piacon, hogy ezt el lehessen dönteni.)  A hozzám fordulók esetében is sokszor kiderül, hogy nem is laktózérzékenységről van szó. Ilyenkor egy laborvizsgálattal ellenőrizzük, hogy a tejfehérje vagy a tejcukor (laktóz) okozza-e a problémát, és többségében bizony a tejfehérje áll a háttérben, nem a laktóz. Ekkor persze céltalan a laktózmentes tej fogyasztása, hiszen a tejfehérje abban is ugyanúgy benne van. Szóval, nagyon fontos a probléma precíz diagnosztizálása, mielőtt változtatnánk az étrendünkön. Okos megoldás ebben az esetben a természetes, növényi alternatívák keresése, illetve hasznos tudni, hogy ezekből akár otthon is lehet jó ízű, növényi alapú tejitalt készíteni.
Kétségtelenül nagyon egészségesek a gabona- és magtejek. Ilyen például a barna rizs, a quinoa, a köles, a zab, a rizs, a kókusz és a mandula. Az én személyes kedvencem, a saját recept alapján, makadámdióból készített tej és túró, amit házilag csinálok. Az ára persze borsosabb, de alkalmanként belefér, és sok múlik a hígításon. A lényeg, hogy érdemes minél változatosabban étkezni, és bátran felfedezni a növényi alapú tejek világát is. Új ízekre és receptekre találhatunk ezekkel a próbálkozásokkal, és így már a tejérzékenység sem tragédia a családban, hanem lehetőség arra, hogy mindenki új dolgokat próbáljon ki. A boltban vásárolt növényi alapú tejeknél azonban figyeljünk arra, hogy ne tartalmazzanak cukrot. Jó hír, hogy a legtöbb növényi tej otthon is egyszerűen elkészíthető, a növényi joghurt készítéséhez pedig már speciális gépek is beszerezhetők. A sajtok esetében mindenképpen tájékozódjunk az összetevőkről, de választhatunk vegán sajtot is, kivéve a szójából készült változatot. Házilag is készíthetünk sajtot, például cukkiniből vagy túrót kölesből és különböző magvakból. Egyébként érdemes figyelembe vennünk a vércsoportunkat is, hiszen például a 0-s vércsoport esetében gyakran okoz problémát a tejfogyasztás. Tehát a biztonság kedvéért, először inkább szakemberrel ellenőriztessük az esetleges intoleranciát, és minden tényezőt figyelembe véve döntsük el, hogy fogyasszunk-e tejet, illetve milyet és mennyit.

tej tejfélék állati tejek növényi tejek egészséges életmód tudatos táplálkozás Impulzív Magazin
A szójatej szintén kedvelt növényi alternatíva, de az igazság az, hogy a vendégeim körében gyakran találkozom vele, mint allergénnel. Sajnos nagyon ritka a jó minőségű szója, és bizony az etikai vegánok talán nem is gondolnak bele, hogy mennyire káros a környezetre a nagyüzemi szójatermesztés. (Egyébként a tofu és a kevésbé ismert tempeh is szójából készül.) Alkalmanként természetesen fogyasztható a szója is mindazok körében, akiknek nincs intoleranciájuk, de a minőségét mindenképpen ellenőrizzük, a gyermekeknek pedig nem is szoktam ajánlani a fogyasztását. Amennyiben az egyén aktuális egészségi állapota azt megköveteli, az orvos döntése ezt a véleményt nyilvánvalóan felülírhatja. Európában szerencsére számos alternatíva létezik helyette, szóval nem is kell annyira beleerőltetnünk a szóját az étrendünkbe.
Visszatérve az állati eredetű tejfélékhez, azért róluk sem kell lemondanunk. Végül is a tej alapvetően gyógyító hatású élelmiszer, így egy legyengült szervezetű, étvágytalan ember számára különösen hasznos lehet, ha alkalmanként jó minőségű tehéntejjel, jobb esetben kecske- vagy juhtejjel kínáljuk. Sajnos a nagyüzemi állattartás során antibiotikum és egyéb anyagok is bekerülnek a tehéntejbe, ezért természetesen mindig alapos vizsgálatnak kell megelőznie a javasolt étrendi változtatást. Egyébként a kínai gyógyászat is előszeretettel használja az állati tejeket speciális esetekben. Az emberek többsége azonban, sajnos túl sok állati tejet és tejterméket fogyaszt, ami gyengítő hatású az emésztőszervrendszerre nézve, és sok probléma (pl. bőrbetegségek) hátterében állhat. Ezért lényeges, hogy figyeljünk a testünk jelzéseire, és csak megfelelő mértékben és minőségben szerepeljenek a tejtermékek az étrendünkben. Tekintsünk gyógyító táplálékként a tejre és aszerint fogyasszuk. A kézműves tejtermékek is remek étkek azok számára, akik fogyaszthatnak sajtot, így legalább jó minőségű, tiszta élelmiszerhez jutnak, miközben a helyi kistermelőket is támogatják.

A tudatos táplálkozás ugyanis ezt is jelenti. A harmónia megteremtését magunkban, az étkezési szokásainkban és a választásainkban is. Mert minden döntésünkkel egyben ahhoz is hozzájárulunk, hogy mely vállalkozások lesznek sikeresek, hogy győz-e a minőség a mennyiség felett. Milyen fontos is lenne tudatosítani magunkban, hogy az egészségünkre való odafigyeléssel, nemcsak magunkért, hanem a többiekért is teszünk. Egyszóval egyáltalán nem luxus, és még csak nem is haszontalan dolog tájékozódni, és nap mint nap tenni azért, hogy jobban és egészségesebben éljünk. Bízom benne, hogy a megfelelő ismeretek és tudás birtokában magabiztosabban döntünk, és merünk aktívan tenni az egészségünkért ma, holnap és mindig.