Ha itt a tél, sokan alig várják, hogy hazaérve bekuckózzanak a jó meleg szobában, egy meleg tea és egy jó könyv vagy film társaságában. Még a kósza gondolatát is elvetik annak, hogy mozogjanak, pláne kint, hiszen ott hideg van, szürkeség és köd. Pedig számos előnye van a szabadban történő mozgásnak, ami a téli sportok felé billenti a mérleg nyelvét.
Ahhoz, hogy igazán lelkesedni tudjunk az iránt, hogy ebben az időben is kimozduljunk, meg kell találnunk, mi az, ami feldob minket benne. Lehet az az egészségmegőrzés, betegségek elkerülése, vagy az ünnepek alatt felszedett fránya kilók ledolgozása. A cél, hogy megtaláljuk, mi az, ami örömet okoz és motivál bennünket. Mik is azok az előnyök, amik miatt érdemes elgondolkodni, hogy télen is aktívak legyünk és merjünk kimozdulni, kényelmes kis kuckónkat a hátunk mögött hagyva egy kis időre. A sport egyrészt csökkenti a télen ránk telepedő depressziót, javítja a hangulatot – hiszen ilyenkor nem szívesen mozdul ki az ember, ennek köszönhetően a kedvünk is rosszabb, lehangoltabbak vagyunk.
Ha az időjáráson nem is tudunk változtatni, a hangulatunkon viszont igen, amiben a rendszeres mozgás sokat segíthet. Másrészt erősíti az immunrendszert, amivel csökkenteni tudjuk a megfázás és az influenza kialakulásának esélyét. Segít a felesleges kalóriákat leadni, formában tartani magunkat télen is. Ilyenkor az anyagcsere felgyorsul, a keringés frissül és az állóképesség is növekedik, hiszen a hidegben önkéntelenül is intenzívebben, aktívabban mozgunk. Lustaság ellen is nagyon jó, a kinti mozgást tekinthetjük kihívásnak, amit ha teljesítünk, tehetünk az ellen, hogy ne tunyuljunk el, és igazán fel tudja dobni az embert, hogy tett valamit magáért ebben a borongós, fagyos időben is. Segít felfrissíteni az agyunkat, a napi stressz és feszültség levezetésben tökéletes, így az edzés után könnyebben, újult energiával tudunk a megoldandó feladatok felé fordulni.

Íme, pár lehetőség, amit ebben a fázós, téli időben is választhat az ember.

  1. Az egyik legegyszerűbb opció a séta. Egyedül is nekivághatunk, de társsal is lehet – akár egy vidám négylábú társaságában is. Szuper érzés, amikor kis kedvencünk vidáman és lelkesen rohangál körülöttünk, feldobva ezzel a mi hangulatunkat is. Igazi kikapcsolódás, főleg ha még kihasználjuk a táj adta lehetőségeket. Ilyenkor a természet igazi meseszerű köntösbe öltözik, ami képes az embert elvarázsolni és segít megfeledkezni a hidegről.
  2. A téli túrák is ugyanilyen hatással lehetnek ránk. Másik lehetőség a nordic walking vagy ski walking (magyarul: botsport, síjárás vagy skandináv gyaloglás). A lényege, hogy egy pár speciális bot és különleges gyaloglótechnika segítségével hatékonyan, de kímélő módon fejleszthető az állóképesség, az izomerő és a mozgáskoordináció.
  3. Dönthetünk a futás mellett is, télen is lehet futni, csak néhány szabályt kell betartani. Mozgásban kell végig maradni, nem szabad ácsorogni, nem kell gyorsan futni, semmilyen rekordot nem kell megdönteni. Fontos a megfelelő ruházat és a helyes bemelegítés.
  4. Persze jöhetnek azok a sportok is, amik egyből eszünkbe jutnak, ha a télről van szó. Az egyik legkedveltebb téli szabadidős kikapcsolódás a korcsolya. Az egész család számára jó program lehet és akár órákra képes lekötni mindenkit. Az önfeledt mozgás képes az egész testet úgy átmozgatni, hogy szinte észre sem vesszük, hogy elfáradtunk volna. A szánkózás is hasonló a korcsolyázáshoz, de itt a környezeti adottságoknak meg kell lenniük. És végül, de nem utolsó sorban, maradt a síelés. Nagyon jó mozgáskoordinációs és egyensúlyérzék-fejlesztő. Az izmokat is remekül dolgoztatja és remek állóképesség-növelő. Szintén nagyon jó családi program és igazán kikapcsol mindenkit, ráadásul a havas táj látványa elvarázsolja az embert. Nincs is annál fantasztikusabb érzés, mint amikor lefelé csúszik az ember az őt körülvevő havas tájon, miközben havazik. Amire fontos figyelnünk, ha a téli sportolás mellett döntünk: mindig megfelelő öltözet legyen rajtunk, fontos, hogy elegendő folyadékot fogyasszunk, rendesen bemelegítésünk, és ne vegyük félvállról a dolgot.
Bármelyik mozgás mellett döntünk, az a fontos, hogy használjuk ki az évszak adta lehetőségeket, legyünk aktívak és egészségesek, merjünk kimozdulni a hideg idő ellenére is, és élvezzük ki a téli időjárás szépségeit.