Rügyező fák, nyiladozó virágok, illatok, színek, madárcsicsergés… Mindenki számára más jelenti a tavasz beköszöntét, de egy biztos: a természet ébredezik.  A kérdés számunkra inkább az, milyen módon támogathatjuk a leginkább az egészségünket ebben az évszakban? A tavasz ugyanis számunkra is a megújulás lehetőségét kínálja. Ekkortájt van a keresztény kultúra húsvét előtti nagyböjti időszaka, és a hagyományos kínai gyógyászat is ilyenkor hívja fel a figyelmünket a megtisztulásra. Ezen ősi módszer szerint, a tavasz a máj és az epe időszaka. Mivel a máj az egyik leggyorsabban regenerálódó, és regenerálható szervünk, ezért a tavaszi nagytakarítás nemcsak az otthonunkban aktuális, hanem a szervezetünkben is. Jó ilyenkor kiselejtezni mindazt, ami felesleges, és megszabadulni a felhalmozódott méreganyagoktól.

egészséges életmód tudatos táplálkozás Impulzív Magazin
Azonban nem kell feltétlenül böjtölnünk vagy szigorú diétába kezdenünk. Segíthetünk szelíden és szeretettel is a szervezetünknek, de mindenképp célzottan és fegyelmezetten. Inkább vállaljunk kevesebb étrendi változtatást, de azokat mindenképpen tartsuk be. A szervezet tisztítására soha ne drasztikus módszereket válasszunk, hanem szakértő segítségével találjuk meg azt az utat, amely számunkra a legmegfelelőbb. Ami viszont mindenki számára hasznos tipp ilyenkor, az a tiszta ételekből összeállított, évszaknak megfelelő étrend. Ehhez szeretnék most neked öt egyszerű tanácsot adni.

egészséges életmód tudatos táplálkozás Impulzív Magazin
1. Részesítsd előnyben az édes és kesernyés ízeket. Mit jelent ez? Semmiképpen sem azt, hogy cukros ételeket fogyassz! Viszont azt igen, hogy a természetes édes íz előnyeire építs. Mindig meglepi a vendégeimet, hogy nem tiltom el őket az édes íz élvezetétől. Miért? Mert szükségünk van rá, mert jó nekünk, nyugtatja a testet és lelket is. Viszont minden esetben a természetesen édes ételekre gondolj. Például a dió, a mandula és a legtöbb magféle édes, ahogy a gyümölcsök nagy része is, a zöldségek közül pedig a répa- és céklafélék. Egy kedves vendégem a napokban írt nekem, hogy mennyire hálás, hogy általam újra felfedezte a friss cékla csodás ízét. Ugyanakkor a fehérrépa is a tányérodra kerülhet kesernyés, tisztító és egyben meleg hatású tulajdonságai miatt. Ilyenkor bátran fogyaszthatod akár zöldségcsipszként is, zsiradék nélkül, sütőben elkészítve. Viszont, ha egy kicsit extrémnek találod, maradhatsz a sütőben készült burgonyánál is. Szóval, fogyaszd bátran a természetesen édes ételeket!

egészséges életmód tudatos táplálkozás Impulzív Magazin
2. Keresd a zöldet. Talán most elcsodálkozol, de ez a zöldféleség lehet akár a gyermekláncfű leveléből készült saláta is – mindig mondom, hogy az egészséges étkezés nem drága, illetve nem kell, hogy az legyen. A salátafélékért és a leveles zöldségekért egyébként is mindig hálás lesz a szervezeted – hiszen tele vannak klorofillal –, de tavasztól őszig van igazán lehetőséged arra, hogy könnyedén beszerezd őket. Ilyenkor fogyaszthatod nyersen, vagy akár magukban is ezeket a zöld étkeket. Ha fázósabb vagy, azért ügyelj arra, hogy legyen mellettük melegítő hatású étel vagy fűszer is, viszont ne használj túl sok csípős ízt, mindent csak mértékkel.

egészséges életmód tudatos táplálkozás Impulzív Magazin
3. A főzés során igyekezd megőrizni az ételek textúráját, ne főzz hosszasan. Inkább egy gyors párolás wokban vagy egy gyors „sauté” (hirtelen sütés), de egy könnyű zöldségleves és főzelék is ideális lehet a tavaszi menüsorban. Akár krémes stílusban is varázsolhatsz csodás zöldségleveseket, de tejmentesen. A főzeléket is készítheted tej és liszt nélkül, különösen akkor, ha fogyni szeretnél. Ebben az esetben ugyanis megkönnyítheted az emésztőszervrendszered dolgát, ha nem kevered a fehérjét a szénhidrátokkal. Az sem mellékes dolog, hogy így akár ízletesebb is lehet az elkészített étel.

egészséges életmód tudatos táplálkozás Impulzív Magazin
4. Fogyassz kevesebb húst. Télen ugyan ajánlottabb a húsfogyasztás, de én akkor is csak heti egy-két alkalommal javaslom, természetesen, ha nincs olyan egészségügyi ok vagy nagyobb fizikai terhelés, ami a többszöri fogyasztását teszi szükségessé. Temérdek alternatíva létezik helyette, és ha csökkentjük a mennyiségét, akkor a szervezet szépen meg tud tisztulni ebben az időszakban. Ha mégsem tudsz lemondani a hús élvezetéről, akkor egy dolgot mindenképp tarts szem előtt: minél tisztább és minél kevésbé legyen feldolgozott. Mit jelent ez? Legyen az a hús bio, azaz készüljön például füvet legelő marhából. Tudom, hogy ennek a beszerzése nehézkes, de hidd el, hogy megéri a befektetett időt és pénzt. Sajnos a felvágottak nagy része is kukára érdemes, mert rengeteg felesleges „szemetet” tartalmaznak. Természetesen tudom, hogy a minőségi élelmiszerek fogyasztása (és így az egészségünk védelme) nagyban ott dől el, hogy van-e módunk és lehetőségünk a megfelelő helyről beszerezni őket. Az emberek többsége nem tudja, hogy hol juthat hozzá minőségi, garantáltan antibiotikum, hormon-, tartósítószer-, és egyéb, a szervezet számára káros anyagoktól mentes húsáruhoz. Sajnos ez világméretű probléma, de azt javaslom, hogy mindenképp törekedj a megoldásra. Tehát, ha nem adott számodra ez a lehetőség, akkor a rendszeres méregtelenítés, és a kevesebb húsfogyasztás is sokat segíthet.

egészséges életmód tudatos táplálkozás Impulzív Magazin
5. Kerülj minden gyors ételt. Értem ez alatt például a sült krumplit, a felvágottakat, a sok édesítőt, cukrot illetve sót tartalmazó ételeket. Mindazt, ami a táplálék természetes állapotától távol esik. Ha választani kell tehát, akkor inkább a házi kolbász, mint a bolti virsli mellett dönts. Persze tavasszal az a legjobb, ha egyik sem kerül a tányérodra. Nagyon fontos azonban odafigyelned arra, hogy megfelelő mennyiségű zsiradék jusson a szervezetedbe, és itt elsősorban a növényi olajokra gondolok. Melyek ezek? A lenmagolaj, a tökmagolaj, a mákolaj és az extraszűz olívaolaj. Ezeket viszont ne a sütéshez vagy a főzéshez használd, hanem a salátádra öntsd vagy keverd hideg vagy langyos fogásokhoz. Érdemes tudnod, hogy az ilyen típusú növényi olajok fogyasztásával nemcsak a jó koleszterinszintedért, hanem az ideg- és hormonrendszered egészséges működéséért is sokat tehetsz. Ezért tavasszal, amikor újra szezonja van a böjtnek, különösen ügyelj arra, hogy ne kezdj olyan kúrába, ami nem tartalmaz elegendő értékes zsiradékot.

Bízom benne, hogy ezeknek az étrendi tanácsoknak a követésével, számodra is pezsdítő lesz a tavaszi megújulás.  Ne felejtsd el, hogy a jó hangulat és a megfelelő energiaszint eléréséhez is nélkülözhetetlen, hogy a megfelelő ételek kerüljenek a tányérodra. Azonban bármilyen finomításokat is viszel bele a tavaszi étrendedbe, az a legjobb, ha mindig friss, bio, és lehetőség szerint a helyi gazdák által termelt zöldségeket és gyümölcsöket fogyasztod.  Ha ezt követed, akkor biztosan jó úton jársz. Persze pihenj eleget, térj mindig időben nyugovóra, és amikor csak teheted légy a szabadban, a természet megannyi csodája között.

egészséges életmód tudatos táplálkozás Impulzív Magazin
Tavaszi receptötletem – Spárga, gyermekláncfű (pitypang) salátával
A gyermekláncfű a tavasz igazi ajándéka, és sokféle módon elkészítheted. Ezzel az egyszerű frissítő finomsággal, máris színt csempészhetsz az új étrendedbe.

  • Párolj meg egy maréknyi zöld spárgát párolóban – kb. 5 perc alatt elkészül. (Össze is vághatod előtte kisebb darabokra, de ez nem kötelező.) Amikor készen van, akkor öntsd le egy kis extraszűz olívaolajjal vagy tökmagolajjal, illetve ízesítésképpen tehetsz hozzá egy kis apróra vágott fokhagymát is.

  • Mosd meg a pitypangleveleket. (Ha magad szeded, akkor olyan helyet keress, ami nem forgalmas – a legelő, erdő jobb, mint az út széle.) Tedd egy tányérra a leveleket, és ha nincs ételintoleranciád, kedved szerint gazdagítsd dióval, kecskesajttal, főtt tojással és a megpárolt spárgával. Ha szereted, akkor frissen facsart citrom levével is meglocsolhatod.

  • Ha hiányolod róla az öntetet, akkor turmixold össze a spárgát és már mehet is a salátára.


Az egészséges táplálkozás tehát nem luxus, hanem a teljes élethez vezető út egyik alappillére, általa nemcsak a testünk, de a lelkünk is élettelibb és kisimultabb lesz. Ha szeretnél tudatosabban étkezni és vannak kérdéseid a témával kapcsolatban, akkor szeretettel várlak, írj bátran.
Csodás tavaszi megújulást kívánok Neked!