Általánosan elterjedt nézet, hogy a nyári bikiniforma télen „készül”. Hűvösebb időben a szervezetünk valóban nincs kitéve olyan extrém hatásoknak, mint nyáron, mert nem fárasztja le a meleg és sokkal több ideje van regenerálódni. Természetesen a forróság beköszöntével sem kell lemondanunk a mozgás öröméről, csak máshogy kell odafigyelnünk a szervezetünkre.


Sportolás tekintetében a nyár szerintem a lehetőségek és az új élmények végtelen tárházát nyújthatja számunkra. Miért gondolom így? Mert ebben a napsütésben bővelkedő időszakban olyan új dolgokat is kipróbálhatunk, amiket ősszel vagy télen valószínűleg nem tennénk, és persze az így szerzett nyári élményekből töltekezhetünk majd a szürke hónapok alatt. Az egyik ilyen kalandom – ami mindig mosolyt csal az arcomra, ha visszagondolok rá – egy aquafitneszóra volt, amit egy nyaraláson próbáltam ki. Bár a súlyzós, lábemelgetős, kizárólag kardiós elemeket tartalmazó mozgásforma nem annyira az én világom, ezt mégis különösen élveztem. Az óra felére teljesen belelkesedtem, és éltem minden mozdulatot. Nagy lendülettel emelgettem a lábaimat, és csináltam a kitöréseket, ugyanis a vízben sokkal könnyebben tudtam mozogni – egyszerűen jobban estek a gyakorlatok. Sikerélménynek sem volt utolsó, hogy a súlyzót, amit segédeszközként használtunk, könnyedén meg tudtam emelni. Az edzés végére igazi Wonder Woman-nek éreztem magam.

Érdemes kipróbálni a fitnesztábort is. Nem kell megijedni, nem arról van szó, hogy napokig csak salátákat és magokat ehetünk szigorúan kiporciózott adagokban, és megingathatatlanul feszített tempóban kell részt vennünk az órákon. Általában több edző fog össze és szervez meg egy jó hangulatú tábort a természet közelében, mondjuk egy vízparton. Minden nap van néhány óra, természetesen korán reggel és késő délután. Ezeknek a foglalkozásoknak nincs kötelező jellege, de ha már ott vagyunk érdemes beállni a hangulat miatt. Ezen kívül vannak csoportos kirándulások vagy közös strandolás is, amikhez csatlakozhatunk. Akár családdal is érkezhetünk, kinek kedve és igénye szerint. Szerintem egy ilyen tábornak az a lényege, hogy jól érezzük magunkat egy közösségben, és ha néha még edzünk is, az csak hab a tortán. Az egyik maradandó élményem egy tengerparti fitnesztáborhoz kötődik. Minden reggel body art órával kezdtük a napot a tengerparton. Ez egy olyan mozgásforma, ami a test és a lélek egységére épül, a gyakorlatok lényege, hogy fizikai és lelki valónk harmóniába kerüljön.
A mozdulatok végrehajtása közben, valamint a nyugodt be- és kilégzések során a tenger morajlását hallgattam, éreztem az orromban a sós levegő illatát, az arcomon pedig a napfény simogató melegét. Igazán különleges élmény volt.

Összegyűjtöttem egy-két nyári edzéslehetőséget és persze néhány gyakorlati tanácsot is, hogy mozgás közben mire érdemes figyelnetek.

  1. Az egyik legfontosabb, hogy ne nyáron, a kánikulában akarjuk megváltani a világot. Aki eddig nem sportolt rendszeresen, az ne most akarja megdönteni a saját rekordját! Azon a néhány héten már nem múlik semmi. Hallgassunk inkább Micimackóra: Minek sietni? Egyszer úgyis odaérünk.

  2. Ha mégis edzésre adnánk a fejünket, vegyük számításba, hogy a szervezetünknek a mozgás okozta kihívások mellett a nyári meleggel is meg kell küzdenie. Ilyenkor teljesen normális, hogy csökken a teljesítményünk, ezért figyeljünk a fokozatosságra. Sportoljunk többször egy héten, de rövidebb ideig. Válasszunk kisebb intenzitással járó edzésfajtákat – például egy laza táncórát vagy egy nyugtató jógát –, azaz olyan mozgásformákat, amelyek nem emelik meg túlzottan a pulzusunkat.

  3. Ütemezzük át az edzéseinket inkább a reggeli vagy esti órákra, amikor a külső hőmérséklet valamivel alacsonyabb.

  4. Ilyenkor sem szabad elhanyagolni a bemelegítést és a nyújtást. Lehet, hogy a testünket melegnek érezzük, de attól még az izmainkat be kell „olajozni” mozgás előtt, az edzés végén pedig lenyújtani, megelőzve az esetleges sérüléseket.

  5. Irány a szabad levegő! Az oktatók egy része igyekszik kihasználni a jó idő adta lehetőségeket és parkokban, a fák árnyékában, esetleg vízparton tartják meg az óráikat. Próbáljuk ki bátran ezt a lehetőséget is, mert egészen sajátos hangulata van egy ilyen órának. Ráadásul nem szorulunk be egy levegőtlen terembe, és kellemes hűsítő szellő lengedez körülöttünk. Figyeljünk a megfelelő lábbeli használatára és a mozdulataink intenzitására. Bár nagyon jó buli mezítláb lépkedni a fűben vagy a homokban, de cipő nélkül egészen másként viselkedik a térdünk és a bokánk.

  6. A szabadtéri edzéseknél fordítsunk figyelmet az UV-védelemre. Tudjátok, a téli sapka-sál jelszó helyett, most a sapka és naptej változat él! Ruházatunk megválasztásával is segíthetünk azon, hogy sportolás közben szabályozzuk a hőháztartásunkat, ezért keressünk szellősebb, vékonyabb öltözéket, melyet kifejezetten nyáron végzett mozgásokhoz ajánlanak.

  7. A természet is kínál számunkra alternatívát. Egy könnyű séta, egy laza kocogás az erdőben vagy egy közeli parkban, és máris jobban érezzük magunkat. A környezet gyönyörű és a fák árnyékában mindig jó néhány fokkal hűvösebb van. Ha van házi kedvencünk, ilyenkor ő is nyugodtan velünk tarthat.

  8. Ne feledkezzünk meg az egyik legkézenfekvőbb nyári mozgásformáról sem, az úszásról. Az egész testünk átmozgatására alkalmas, ugyanakkor a melegben igazán üdítően hat a szervezetünkre a víz érintése. Amire fontos figyelnünk, hogy ne felhevült testtel ugorjunk a hűsítő hullámok közé.

  9. Ha szívesebben edzünk egy légkondicionált teremben, akkor ne felejtsük el, hogy az edzőtermi hűtött levegő és a kinti forróság között óriási különbség lehet. Edzés után várjunk egy kicsit, és ne rohanjunk ki azonnal a klimatizált helyiségből, hogy agyoncsapjon bennünket a hőség, hanem várjuk meg, amíg a szervezetünk visszahűl a normál hőmérsékletére.

  10. Gondoskodjunk a megfelelő folyadékpótlásról. Edzés közben izzadunk – ezzel senkinek nem mondtam újat –, viszont a verejtékezés a nyári melegben még fokozottabb. A folyamat közben a szervezetünk jelentősen veszít az ásványianyag-készletéből, amely pótlása elengedhetetlen. Igyunk sok vizet és izotóniás italokat. Utóbbiak elektrolitot és szénhidrátot is tartalmaznak. Fogyasztásukkal elősegítjük a szervezet elvesztett ásványi sóinak pótlását.

  11. Bármelyik formáját is választjuk a nyári aktivitásnak, fokozottan figyeljünk a testünk jelzéseire: ha esetleg szédülnénk, vagy fájni kezdene a fejünk, azonnal hagyjuk abba a mozgást. Nyugodjunk meg, vegyünk néhány mély levegőt, és semmi esetre se essünk pánikba. Hagyjunk időt a szervezetünknek arra, hogy lehűljön. Esetleg tartsunk magunknál szőlőcukrot, mert képes megadni a testünk számára azt a minimális cukorsokkot, amire az ilyen pillanatokban szüksége lehet.

És miért lett a kedvenc szavam a gyakorlati tanácsoknál a figyelni szó? Mert hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy nyáron a nappali átlaghőmérséklet a szokottnál jelentősen magasabb, és mindent rutinból csinálunk. A sportolást is. Semmi gond nem történik, ha néhány hétig nem tudjuk tartani a megszokott heti edzésszámot. A mozgás nyáron se legyen hiúsági kérdés! Még akkor sem, ha tetszeni szeretnénk a strandon az erősebbik nem vagy a szebbik nem képviselőinek a töklétesen feszülő és minden idomunkat kihangsúlyozó szettjeinkben. Sajnos hajlamosak vagyunk ilyenkor elfelejteni, hogy a párunknak, a családunknak és a barátainknak, akik általában velünk tartanak ezekre a vízparti kiruccanásokra, vélhetően – legalábbis nagyon ajánlottan – úgy tetszünk, ahogy Mark Darcynak Bridget Jones, azaz, ahogy vagyunk.

Szóval egyszerűen csak próbáljuk meg élvezni a nyarat, hiszen erre vártunk már régóta. A megszokott edzéstervek mellett pedig bátran kísérletezzünk, és szerezzünk újabb sportos nyári élményeket.

Szerző