Az őszi, téli időszak sokakban hozza elő a szomorúságot, a depresszió érzését, hisz egyre kevesebb a fény, a napsütés, így az energiaszint és az életkedv is visszafogottabbá válhat. Szerencsére sokféle eszköz áll rendelkezésünkre, hogy enyhítsük ezeket a hatásokat. Most a jóga tárházának lehetőségeit vesszük sorra, amelyek túlmutatnak a testhelyzeteken, azaz az ászanákon.
  • A jóga rendszere holisztikusan szemléli az embert, a test, szellem és lélek egységére törekszik. A jógikus életmód nagy hangsúlyt fektet a rendszeres napirend (sadhana) kialakítására és fenntartására. Ez a test természettel összhangban való működését is támogatja, valamint lefoglalja az elmét is a cselekedetekben. A rendszer alapja, hogy a természet energiájával összhangban intézzük életünk menetét, és így alapból minden egyszerűbb lesz. Például keljünk fel 6 óra előtt, mert ilyenkor nagyon kedvező energiák vannak, és könnyed az ébredés. Sokakat nyomaszt az az érzés, hogy nincs idejük önmagukkal lenni, amire egyébként nagy szüksége van mindannyiunknak. Amennyiben korán tudunk kelni, megteremthetjük az időt erre. Hajnalban minden békés, nyugodt, így az elménk is könnyen kapcsolódik ezzel az energiával. Ilyenkor érdemes olvasni, ászanázni, relaxálni vagy légzőgyakorlatokat végezni. Ez a legpotenciálisabb időszak ezekre a tevékenységekre.
  • Ugorva egy nagyot, a táplálkozást emelem ki. „Az vagy, amit megeszel” – ezt a mondást, gondolom, mindenki hallotta már életében. De most picit vidd tovább a gondolatot, és értelmezd úgy, hogy amit megeszel, befolyással van az elméd és szellemed állapotára is. Gondold végig, hogy erre mennyire figyeltél korábban! Pedig a kiegyensúlyozottság alapja. A jóga életmód azt mondja, hogy három kötőerő létezik az anyagi világban: jóság (szattva), szenvedély (radzsa), tudatlanság (tama). Az ételeink is besorolhatóak ebbe a kategorizálásba. Ami leginkább megalapozza a test, szellem, lélek egységét az a jóság kötőerejébe tartozó ételek: gabonák, méz, zöldségek és gyümölcsök nagyobb része, erőszakmentes tejtermékek, magok. Ha ezek alkotják az étrended túlnyomó részét már sokat tettél a békédért.
  • Veszel rendesen levegőt? Ezzel is elég keveset foglalkozunk a rohanó hétköznapokban. A mély, teljes tüdős légzés nagyon hatékonyan oldja a felgyülemlett feszültséget és megnyugtat. Biztosan neked is mondták már, amikor nagyon feszült voltál, hogy sóhajts egy nagyot. Vagy lehet, hogy pont te mondtad valaki másnak. Ez egy nagyon jó tanács, ösztönösen tudjuk is, miért ne gyakorolnánk a mindennapjainkban is? A jógarendszerben a légző gyakorlatok rendkívüli fontossággal bírnak. Mindennap lélegezz tíz percet mélyen, hasba!
  • Szoktál-e önreflexiót gyakorolni, elgondolkodni és értékelni, levonni a tanulságokat a napodból? Szoktál-e megállni, és befelé vinni az érzékszerveid, a figyelmed, és csak lenni? A jógában ezt relaxációnak, magasabb szinteken meditációnak nevezzük. Ha korábban nem tetted, itt az ideje, hogy elkezdd. A jógarendszer használja a mantra meditációt, amely az elme felszabadítását jelenti. Lehet, hogy már ismersz is mantrákat, pl. az óm (aum) mantrát. Ezen a rövid kifejezésen is lehet már meditációs gyakorlatot végezni.
Tehát, ha odafigyelsz a napirendedre, megválogatod, mit eszel, rendszeresen LÉLEGZEL és még meditációs gyakorlatokat is beiktatsz, szinte biztos, hogy az általános hangulatod javulni fog, és emelkedik a rezgés szinted. Próbáld ki, és megtapasztalod.