Ma már megengedheti magának, hogy a mindennapjait teljes mértékben annak szentelje, ami már régóta foglalkoztatja – a grafológiának. A biológia és kémia tanításával eltöltött évek, az idén zárultak le számára, de saját bevallása szerint ez az utolsó volt élete legszebb tanéve az középiskolában. Tanárként az ismeretek átadásán túl, mindig is tanítványai lelki világának feltárását tartotta fontosnak, mert úgy gondolta, hogy ennek ismeretében könnyebben tudja őket segíteni a fiatal felnőtt lét buktatóinak áthidalásában. Megelégedve jött el az iskolából, mára már kipihente magát és készen áll arra, hogy a grafológia tudományával segítsen az embereknek.
– A pszichológia régi szerelem volt az életemben – kezdi a történetét Zsuzsa. Különösen a gyermeki lélek rejtelmei vonzottak, így jutottam el a grafológiához is. 27 évvel ezelőtt kezdtem el vele foglalkozni, a szakma alapjait Csides Kata és Paksi Éva grafológusoktól tanultam. Azt szokták mondani, hogy a grafológus tulajdonképpen egy gyakorlati pszichológus, hiszen az írás alapján tárja fel a mélyen rejtőző problémákat.
Az iskolában töltött évek alatt rengeteg tanuló írását elemezte. A gyerekek sorban álltak az asztala előtt, ha úgy érezték, hogy segítségre van szükségük, vagy csak egyszerűen kíváncsiak voltak saját magukra, az érzéseikre, mindenre, ami az írásukból egyértelműen kiolvasható. A grafológus szerint manapság a fiatalok egyre inkább elzárkóznak az új ismeretek megszerzésétől, ezért ő mindig az emberi értékek iránti fogékonyságot erősítette bennük. A kamaszkorban megnyilvánuló zárkózottságban, abban, hogy a fiatalok nem merik önmagukat felvállalni, egyértelmű jelét látta a szülői minta, az elnyomás és a megfelelési kényszer hatásának.
– Rájöttem, hogy a gyerekek írása elvezet oda, hogy megismerjem a lelki világukat, a küzdelmeiket, a szorongásaikat és a vágyaikat – meséli Zsuzsa. – Kezdetben annyira belemerültem a dolgozataik elemzésébe, hogy a tárgyi tudás ellenőrzése helyett, inkább az írásukból megfejthető dolgokra koncentráltam – mosolyodott el. – Órákat ültem egy-egy dolgozat felett, idő kellett, mire el tudtam vonatkoztatni az írástól, és csak a szakmai részre fókuszáltam.
Idővel egyre több kollégája fordult hozzá, mint az írás ismerőjéhez, hogy tanácsot kérjen. Egy igazi pedagógust ugyanis nemcsak a gyermek felkészültsége érdekli, hanem arra is kíváncsi, hogy mit tehet akkor, ha elakadást tapasztal egy-egy diákjánál, hiszen ilyenkor érdemes megfejteni, hogy mi zajlik a háttérben. Mivel a grafológiai elemzés nem két perces művelet, így az élet rákényszerítette Zsuzsát, hogy a gyorselemzésben mélyedjen el, mert így tudott hatékonyan segíteni a hozzá fordulókon.
Felszínre törő személyiségjegyek
– Az írás azt mutatja meg, hogy Te mit gondolsz a világról, a körülötted lévő emberekről – osztotta meg velünk tapasztalatát a grafológus.
– Egyszer egy diákomnak finoman jeleztem, hogy az írása alapján arra következtetek, hogy a párja agresszivitásra hajlamos. Ez a megállapításom akkor teljesen ledöbbentette a lányt, ezért igyekeztem neki hangsúlyozni, hogy az írásban tükröződő dolgok nem feltétlenül jelennek meg a mindennapok során, de az biztos, hogy a fiú tudatalattijában ott motoszkál ez a hajlam. Aztán elkezdtük közösen felgöngyölíteni a történetüket, hogy lássuk, akadt-e olyan szituáció az utóbbi időben, ami felzaklatta őt. Kiderült, hogy kerültek olyan helyzetbe a párjával, amikor a srác agresszív oldala erősödött fel.
Természetesen a kézírásunk nem állandó, hanem a személyiségünk érésével együtt változik. 12-13 éves korban kezd el megnyilvánulni az egyéniség az írásképben, ilyenkor már a benne rejlő változásokat is észre lehet venni. Mivel az írás tükrözi az alapvető személyiségjegyeket, ezért fontos figyelembe venni az elemzéskor az illető nemét, életkorát és iskolai végzettségét. Hasznos lehet az is, ha a szakember ismeri, hogy az adott személy milyen hangulati, energetikai állapotban van éppen, azaz a különböző lelki történéseknek – gyász, szakítás, öröm – melyik feldolgozási szakaszába jutott – magyarázza Zsuzsa. Mivel azonban az ezek hatására megjelenő írásbeli jellegzetességek nem állandó jellemzői az írásunknak – hiszen csupán rövid ideig befolyásolják azt –, éppen ezért a grafológus szabadon eldöntheti, hogy ezeket az elemeket bevonja-e az elemzésébe. Ugyanakkor egy félelemmel, szorongással teli személyiség írását tanulmányozva jól láthatók az állandósult lelki állapot jellemzői, amelyek nem fognak egyik napról a másikra megváltozni, így jelenlétük alapvető az írás vizsgálatakor.
– Az egyik csendes tanulóm írása egyik hónapról a másikra elkezdett dőlni – idézi fel a történteket a szakember. – Szinte teljesen elfeküdtek a sorai. Éreztem, hogy itt óriási probléma bújhat meg a háttérben, ami már az írásában is nyomon követhető volt és droghasználatra vagy gyógyszeres kezelésre utalt. A kollégák is jelezték, hogy a lány viselkedése megváltozott, de nem igazán tudták, hogy mi okozhatja ezt. Nem sokkal később azonban kiderült, hogy a diák olyan társaságba keveredett, amit a drog tartott össze.
A grafológus előtt nincs titok
– Egy másik alkalommal feltűnt, hogy az egyik visszahúzódó tanítványom a szokásosnál is többet búslakodik egyedül a folyosón, de természetesen azt állította, hogy nincs semmi problémája.
Zsuzsa azonban nem hagyta annyiban a dolgot. Habár csak azt tudta a fiatal lányról, hogy elég rendezetlen a családi háttere, de érezte, hogy itt segítségre van szükség. Ebben az esetben is az íráselemzés vitte közelebb a megoldáshoz.
– A megérzésem nem csalt, a diákom írásából egyértelműen kiderült, hogy babát vár. A terhesség meglétére elsősorban a „b” betű bizonyos formázása utal, persze a komplex elemzést is el kell végezni, és ha a többi apró részlet is erre utal, akkor már biztosra vehető a feltételezett tudás. Az alapos írásvizsgálat során olyan részletekre is lebontjuk a szöveget, mint a sorok távolsága, a betűk formája, elhelyezkedése, egymáshoz való viszonya, és távolsága. Egy idő után a grafológus szeme rááll erre az analitikus látásmódra, de ehhez rengeteg írást kell elemeznie – avat be minket Zsuzsa az íráselemzés részleteibe. – Ma már ránézésből észreveszem a tipikus jeleket.
Egy ilyen esetben, miután a szakember felismeri az elakadást okozó nehézséget, finoman rávezeti az illetőt arra, hogy megnyíljon és beszéljen a problémájáról, mert csak ez viheti őt közelebb a megoldáshoz. Szerencsére ebben a szituációban a lány megosztotta titkát és félelmeit a segítőkész pedagógussal, még azt is elárulta Zsuzsának, hogy az öngyilkosság gondolata is megfordult a fejében. Ez a fiatal tényleg kétségbeesett volt, még a barátnői előtt sem merte felfedni a fájdalmát, így éppen jókor érkezett a segítség. A fiatal lány végül az abortusz mellett döntött, azóta sikerült a családi miliőből kitörnie és ma már boldog családi életet él.
Mindig van remény
Zsuzsa következő, megrázó esete egy olyan tanítványáról szól, aki szeretetlenségben töltötte a gyermekkorát, aminek csaknem végzetes következménye lett. A szülei válását követően az édesanya képtelen volt kimutatni a szeretetét a gyermek felé, mert az a meggyűlölt férjre emlékeztette őt.
– Ez a fiú egyszer a kezembe nyomott egy levelet, ami egy búcsúlevél volt, az anyukájának címezve. Ledöbbentem, éreztem, hogy valamit tennem kell, különben ez a fiatal itt és most véget vet az életének. Óriási teherként nehezedett rám a dolog és tanácstalan voltam, de annyit tudtam, hogy az édesanyjának nem mondhatom el. Abban is biztos voltam, hogy a helytelen döntésekről szóló prédikációval nem lehet lebeszélni a fiút az öngyilkosságról, mert nem fogja belátni, hogy ez miért nem helyes megoldás. Ezért egy másik utat választottam – csillant fel a grafológus szakember szeme –, arról kezdtem kérdezgetni, hogyan szeretné megvalósítani a tervét. A srác teljesen meglepődött, azt várta, hogy majd kétségbeesetten próbálom győzködni arról, hogy ne tegye meg. Szerencsére az én elképzelésem vált be! A váratlan helyzet gondolkodásra késztette őt és nem vetett véget az életének. Óriási kő esett le a szívemről, amikor hétfőn reggel megláttam az iskolában.
Párkeresés grafológus módra
Évekkel ezelőtt Zsuzsa élete is nagy fordulatot vett, amikor elvált. Elhatározta, hogy megkeresi az igazit, és terve megvalósításához akaratlanul is a grafológiát hívta segítségül.
– Beleestem abba a hibába, hogy egy-egy randin elárultam a partneremnek, hogy grafológus végzettségem van, ezért kíváncsi lennék arra, hogyan írja alá a nevét – ez nagy vonalakban mindent elárult volna az illetőről. Egy ilyen alkalommal fordult elő, hogy rápillantva az aláírásra pontosan tudtam, hogy a kávé után, soha többet nem fogunk egymással találkozni. Aztán volt olyan is, aki írt nekem pár sort, ebből még többet tudtam meg az illetőről – vallja be a szakértő. – Közismert, hogy a „gy” betű megformálásából lehet következtetni egy ember, társas kapcsolatokhoz fűződő viszonyára, az azokban betöltött szerepére. Én megannyi más információt is leszűrtem a találkozók során, és rövid idő alatt rájöttem, hogy így nem fogom megtalálni életem párját. Ez így nem volt izgalmas játék, mert az írás alapján mindent megtudtam, azt is, amit nem szerettem volna. Nem véletlen, hogy egy idő után a kollégáim az értekezleteken a jelenléti ívet nekem adták oda elsőként, hogy ne lássam az aláírásaikat – nevet fel Zsuzsa.
És hogy mi mindent árul el rólunk az írásképünk? Kiderülhet, hogy ösztönösen élünk-e a mindennapok során felkínálkozó lehetőségekkel, hogy mennyire függünk az anyagi dolgoktól, hogy az érzelmeinket hogyan éljük meg, hogy mennyire vagyunk intellektuális alkatok, és hogy milyen az önmagunkhoz és a társadalomhoz fűződő viszonyunk. Az írás felső sávja ugyanis az intellektusról, a középső a gyakorlatiasságról, az alsó pedig az ösztönéletről ad felvilágosítás a grafológus számára, persze fontos ezek egymáshoz való arányát is megvizsgálni – tudtuk meg Zsuzsától.
A grafológus és a madzag
A személyiségünk folyamatosan változik az életünk során, ezért 5-10 évente érdemes látogatást tennünk egy íráselemző szakembernél. Ő könnyedén felismeri az állandó tulajdonságaink mellett megbúvó változásokat, amik az életünkben jelentkező gátakat okozzák, így segítve bennünket a problémáink megoldásában. A grafológus megmutatja a rengetegből kivezető utat, de elindulni rajta, már a mi feladatunk.
– Nagyon fontos, hogy függetleníteni tudjam a vizsgálandó szöveget az író személyétől, ezért akár a saját írásomat is hatékonyan tudom elemezni. Az eredmény sokszor megdöbbenti a hozzám fordulókat, ahogy én magam is gyakran elcsodálkoztam a saját írásomat tanulmányozva – vallotta be Zsuzsa. – De segíteni csak annak, lehet, aki kéri, hiszen akkor már eljutott arra a szintre, hogy tisztában van az életében jelentkező elakadással. Én csak rávezetni tudom a probléma gyökerére, és amikor ő készen áll arra, hogy változtasson, akkor mondhatom azt, hogy sikeres volt a konzultáció. De én senkit sem szeretnék madzaggal a kezemben vezetni.
Fotó: Emma
- Impulzív rajongónk vagy?
- Szeretnél minden hírünkről időben értesülni?
- Ott szeretnél lenni a programjainkon?