Végre beköszöntött a meteorológiai, pontosabban a naptár szerinti tavasz – bízzunk benne, hogy mire soraimat olvasod, ennek érzékelhető jelei is lesznek odakinn. Elvileg melegszik az idő, hosszabbodnak a nappalok, és a természet is kezdi felrázni magát a téli álomból. Időszerű lenne követnünk a példáját, kikacsintgatni a téli bekuckózásból, de az évszakra jellemző tavaszi fáradtság tipikus tünetei, mint a levertség, nyugtalanság, aluszékonyság, dekoncentráltság, libidó csökkenés, és az általános rossz közérzet külön-külön is, együtt meg pláne hajlamos visszavetni bennünket. Jó hír viszont, hogy a jelenség néhány egyszerű jó tanács szem előtt tartásával leküzdhető. Hogyan? Olvass tovább!

Fény – mozgás

Bizonyára hallottál már arról, hogy a fény hatással van a napi alvás-ébrenlét ciklusunkra és hormonháztartásunkra. A melatonin például egy olyan hormon, ami sötétben termelődik, hatással van a testhőmérsékletünkre és az immunrendszerünkre, segíti a nyugodt alvást, és irányítja annak ciklusát. Télen, amikor rövidebbek a nappalok, és sokkal többször fordulnak elő, borús és ködös napok, akkor több melatonin termelődik szervezetünkben is, ami hatással van hangulatunkra, és előfordulhat, hogy a tartósan magas melatonin szint depresszióhoz vezethet. Tehát ha tartósan borongós időben mi is szürkébbnek látjuk a világot, akkor vegyük úgy, hogy a szervezetünk hormonjai „zavartak csak be a rendszerbe”, és a jó idő beköszöntével mi is túljutunk majd a búskomorságon. Igyekezzünk tehát minden alkalmat megragadni a derűs napok beköszöntével, hogy lubickoljunk a napütésben! Ez jó hatással lesz közérzetünkre, és nem mellesleg rengeteg D-vitamint tud szervezetünk előállítani napfény hatására (erről a vitaminról a későbbiekben még ejtek pár szót).
Ha a téli időszakban felhagytunk a mindennapos testmozgással, akkor most itt az ideje előhúzni újra az edzőcipőt. A rendszeres mozgás jó hatással van az egész szervezetünkre, hiszen hatására javul a tápanyagok hasznosulása, élénkül a keringésünk, jobb lesz alvásunk minősége, de szerepe van a stressz-oldásban és hatására egy sor örömérzetért felelős hormon termelődik (dopamin, szerotonin és endorfin), amely a rendszeresen sportolók körében ismerős „eufória” érzésért is felel.

Éltető folyadék

Nemcsak a nyári hőségben, hanem a hűvösebb időben is létfontosságú folyadékbevitelünkre odafigyelni, hiszen már kisebb folyadékvesztés is okozhat fejfájást, fáradtságot, szédülést, amely ráerősíthet a „tavaszi fáradtság” tüneteire. A nők számára 2 liter, a férfiaknak 2,5 liter folyadék az ajánlott napi bevitel, de ebbe nemcsak a víz, hanem az egyéb italok és élelmiszereink folyadéktartalma is beleszámít. A cukormentes teák, turmixok és a mostanában divatos smootie-k is jó alternatívák lehetnek a folyadékpótlásunkra, de ne feledkezzünk meg a tiszta vízről és ásványvízről sem, a vízfogyasztás legyen a mérvadó! Folyadékpótlásnak tökéletesek lehetnek még a finom krémlevesek és levesek is, ezt nem csak az ebéd első fogásaként, hanem vacsoraként is ajánlom, hiszen minél több zöldségfélét tartalmaz, annál nagyobb a rost-, vitamin-, és ásványianyag-tartalma is. Ha pedig kiegészítjük a levest valamilyen hússal és/vagy belsőséggel (például készítsünk egy sokzöldséges ragulevest), a krémlevesünket joghurtos/kefires habarással készítjük, majd tálaláskor még reszelt sajttal megszórjuk, akkor egy teljesen önálló fogásként megállják a helyüket.

Tudtad?
A felnőttek testének több mint hatvan százaléka víz. Ahhoz, hogy szervezetünk kiegyensúlyozottan működjön, szükség van a nap folyamán többször, kisebb mennyiségekben elfogyasztott folyadékra. Szomjúságérzet már azt jelzi, hogy a szervezetünk jelentős vízveszteségtől szenved, ezért ezt ne várd meg!

A cikk folytatását az Impulzív Életmód Magazin 2018/3. számában olvashatod el.