Legutóbbi számunkban a hidratáltságról, a vízfogyasztásról írtam, de más folyadékfajtákat is górcső alá vettünk. A sort most folytassuk a világszerte élénkítő hatása miatt fogyasztott kávéval, és a szintén közkedvelt, de leginkább az angolok kedvenceként aposztrofált teával! Mit érdemes tudnunk róluk, és a fogyasztásukról, de legfőképp milyen hatással vannak az egészségünkre?  Erről szól kétrészes írásunk első fele – kávérajongóknak kötelező (teások, a Ti számotok a következő lesz)!

Igyunk egy jó feketét!
Az etióp őshazából származó kávé az 1600-as években érkezett el hozzánk, Európába, mégpedig a velencei, majd a holland kikötőkbe. Népszerűsége rohamosan nőtt, már a XVII-XVIII. századra Európa összes nagyvárosában megnyitottak a kávéházak. Végül a huszadik századra a világ minden táján elterjedt és közkedvelt ital lett a kávé.
Fő hatóanyaga a koffein, amely a központi idegrendszerünket stimulálja. Hatására pulzusszámunk és vérnyomásunk megnövekszik (körülbelül 1-3 órára), és ezzel együtt szívműködésünk is felgyorsul, az agyi erek is tágulnak. Így frissebbnek, éberebbnek érezzük magunkat, nő a szellemi teljesítőképességünk. Ez a hatás az elfogyasztástól számított tizenötödik perctől akár hat órán át tarthat (de a koffein lebomlásának idejét sok minden befolyásolja (erről majd később).

A kávéfajták közül egyébként a Coffea arabicát és a Coffea robustát termesztik a legszélesebb körben. Az arabica cserjék sokkal érzékenyebbek a hőmérsékletre, kevésbé ellenállóak a kártevőknek és a betegségeknek, magasabb termőterületet igényelnek, amelyek tápanyagokban gazdagok, a belőlük készült kávé ízvilágát inkább selymesnek, lágynak szokták jellemezni. A robusta egy sokkal igénytelenebb és ellenállóbb fajta, alacsonyabb termőterületen, ezért nagyobb tömegben is termeszthető, ára is ennek megfelelően sokkal kedvezőbb. Íze durvább, keserűbb, savtartalma nagyobb, mint az arabica kávéé, testessége és sötétebb pörkölése miatt espressok készítéséhez kiváló, leggyakrabban azonban az instant kávék alapanyagául szolgál. A két fajta közül egyébként a robusta tartalmaz több koffeint (emiatt is keserűbb az íze).
Ezek alapján azt mondhatjuk, hogyha minőségi kávét szeretnénk inni, akkor csakis az arabicát válasszuk, de a szakértők szerint egy hanyagul termesztett és géppel szedett arabicánál sokkal értékesebb lehet egy gondosan ápolt és kézzel szedett robusta kávé!

Tudtad?
Az igazán jó minőségű kávészemeket a mai napig kézzel szüretelik, hogy csak a teljesen ép, egészséges és megfelelően érett babokat szedjék csak le a cserjékről. A szüretelés folyamata maga nagyon időigényes, mert az egymás melletti bokrokon lévő szemek sem egyszerre érnek meg, tehát több ütemben, három-négy hónap alatt tart a szüret annak érdekében, hogy csak a megfelelő érettségi állapotban lévő szemeket szedjék le. Ehhez azonban hetente végig kell járni az összes bokrot, de így garantáltan prémium minőségű kávét fogunk kapni.


A cikk folytatását az Impulzív Életmód Magazin 2018/10. számában olvashatjátok el.