„Az határoz meg bennünket, ahogy az akadályokat vesszük.”Deborah Lytton
Stressz és krízis esetén megküzdési képességünkre van szükségünk ahhoz, hogy megoldást, kiutat találjunk a válságból. Egyetlen cél lebeg ilyenkor a szemünk előtt: megszabadulni a nyomasztó állapottól, kimászni a gödörből és visszanyerni a lelki egyensúlyunkat. Nem mindegy azonban, hogy milyen eszközökhöz nyúlunk, hogyan próbáljuk ezt elérni. Nemcsak az a fontos, hogy mi történik velünk, hanem az is, hogyan éljük át, hogyan hat ránk, milyen jelentést tulajdonítunk neki. Bármilyen helyzetbe kerülünk, személyiségvonásaink, aktuális állapotunk hatással lesznek megküzdésünk sikerére. Nem maga a válság okoz betegséget, hanem a szokások, amelyekkel a helyzetre reagálunk. Betegség általában akkor alakul ki, ha a „megbirkózási technikánk” hibás, túlzott vagy nem megfelelő.
„Nincs értelme feladni. Csak hasznos cselekedetek által menekülhetünk meg. Kellő elszántsággal látszólag lehetetlen helyzeteket is túl lehet élni.”John Wiseman
A coping szó megküzdést jelent. A megküzdés egy képesség. Olyan erőfeszítés, amely arra irányul, hogy legyőzzük a fenyegetéseket. Mindig nehéz élethelyzetekben, stressz- vagy krízishelyzetben alkalmazzuk a problémák leküzdésére, a stresszhelyzet csökkentésére. Mindannyian rendelkezünk egyfajta coping stratégiával, ami bővíthető, tanulható, fejleszthető.
„A kérdés mindig úgy szól, hogy miként kezelsz egy reménytelennek tűnő helyzetet: vagy beletörődsz a körülményekbe, vagy nem hagyod magad, és csak azért is megtalálod a megoldást!”Oravecz Nóra
A megküzdésben az alkalmazkodó (adaptív) megküzdési stratégia a célravezető és a kimenetel szempontjából kedvező, szemben a nem adaptív megoldási módokkal, amelyek nem célravezetőek, és az egyén életét kedvezőtlenül befolyásolják.
A krízisek nem megfelelő kezelése rendkívül negatív hatással van az ember életére, fejlődésére. A következményei az egész életre kihathatnak. Megjelenhetnek olyan, korábban nem jellemző viselkedésmódok, mint dohányzás, túlzott koffein- vagy alkoholfogyasztás…Felléphet fásultság, ingerlékenység, szorongás, étvágytalanság. Vannak, akik ilyen és hasonló negatív eszközökhöz nyúlnak. A stressz következtében kialakuló zavarok azonban nem enyhíthetőek nyugtató- vagy élénkítőszerekkel. A kávé, a cigaretta, az alkohol, a kábítószer, a túlzásba vitt evés átmenetileg enyhítheti a panaszokat, de hosszú távon súlyosbítják a tüneteket és még több szenvedést okoznak. A jó hír az, hogy amennyiben felismertük a hibás stresszkezelési szokásainkat, azok átalakíthatóak az önismeretünk mélyítésével, életutunk és élethelyzeteink átgondolásával, a stresszre adott hibás reakcióink tudatosításával, a megfelelő stresszkezelési módszerek megtanulásával.

A cikk folytatását az Impulzív Életmód Magazin 2018/10. számában olvashatjátok el.