A karácsonyi ünnepi időszaknak egy nagyon sarkalatos pontját fogjuk górcső alá venni: az ünnepi étkezést az egészségtudatosság jegyében. Igyekszem olyan hasznos tippeket hozni, amelyek könnyebbséget hoznak az ünnepi menü készítői és fogyasztói számára egyaránt, annak a szem előtt tartásával, hogy mivel lehet stresszmentesebbé tenni a konyhai műveleteket, és hogyan tudjuk megúszni a karácsonyi lakoma utáni „kajakómát”, vagy hogyan kerüljön el minket a gyomorrontás és társai?

Tervezzük és beszéljük meg!
Ha van egy jó menü-tervezetünk, ahol az adagokat is meghatároztuk – így például húsoknál 10-12 dkg-ot, köretnél 25 dkg-ot, salátáknál minimum 10 dkg-ot számolva – könnyen készíthetünk egy bevásárló listát is! A kalkulált mennyiségeket persze lehet feljebb kerekíteni, de nem gondolom, hogy az egészséges életmód jegyében a megszokott mennyiségek akár többszörösét kéne bevinnünk ebben a pár napban, mert amellett, hogy ez nagyon megterheli az egész szervezetünket, még sokkal erőtlenebbek és fáradékonyabbak is leszünk általa!
Ha van egy kész tervünk, akkor sokkal könnyebb abban módosítani, hiszen tudjuk, hogy mi szokott lenni a válasz arra a költői kérdésre, hogy „mit szeretnétek enni”? (Hallgatás, vagy a klasszikus „nekem mindegy”, igaz?)

Az egyszerű de nagyszerű
A karácsonynak nem kell a konyhai robotolásról szólnia! Ha szeretnénk idén több időt tölteni a konyhán kívül is, akkor keressünk olyan fogásokat, amelyeket előző nap már össze lehet készíteni és másnap csak a sütőbe rakni! A legfinomabb ételek pedig sokszor nem is bonyolultak. Gondoljuk át, hogy mivel tudunk egyszerűsíteni! Nem biztos, hogy most van a legjobb időpont arra, hogy új, és teljesen ismeretlen recepteket próbáljuk élesben, ahelyett, hogy a kisujjból kirázott, és rutinosan elkészített ételekkel próbálkoznánk. Jó ajándék lehet szeretteinknek egy olyan régi étel „felélesztése”, ami családtagjainknak nagyon is sokat jelentenek, de lehet, hogy nem árt ezeket is jó előre kipróbálni, mert biztosan bennünk lesz egy tisztes adag stressz, hogy minden úgy sikerüljön, ahogyan azt elképzeltük!

Pakoljunk el az asztalról!
Gondolom ismerős az a helyzet, amikor a nagy lakoma után az asztalon hagyott maradékok még a nap folyamán szép lassan elkezdenek elfogyni, és már csak a „szemünk kívánja”, de folyamatosan csipegetünk. Ha valóban szeretnénk elkerülni azt, hogy az ünnepek alatt gyarapodjanak a kilóink, tegyük el inkább másnapra a megmaradt ételeket, így kisebb lesz az esélye annak, hogy rájárunk, ráadásul kevesebbszer kell főzni is

Mennyi az annyi?
Optikai csalásokkal is trükközhetünk: csökkentsük úgy az adagunkat, hogy kisebb tányéron, jól szétterítve tálalunk, így garantáltan minden fogást végig tudunk kóstolni, és ezzel csak nyerhetünk! Egyrészt, a házigazda sem fog megsértődni, másfelől mi sem esszük túl magunkat, és ráadásként sokkal jobb lesz a közérzetünk a nap folyamán!

Együnk úgy, mint a franciák
Úgy találták, hogy azért soványabbak a franciák (az amerikaiakkal összehasonlítva), mert kisebb adagokat esznek, sőt, a receptjeik, a felszolgált ételeik is sokkal kisebb adagokban gondolkodnak. Azonban az étkezéssel töltött idő sokkal hosszabb, ők ugyanis jobban kiélveznek minden falatot. Ennek abban van jelentősége, hogy az agyunk bizonyos késleltetéssel küldi a jóllakottság érzését, vagyis kell egy nagyjából negyed óra – húsz perc, amíg érezzük azt, hogy mennyire tele van a gyomrunk, aki azonban behabzsolja az ételeket, annál nagy az esély arra, hogy túleszi magát! Ezzel fölösleges kalóriákat visz be, ami egyenes utat jelent az elhízáshoz. Az ünnepek alatt úgy gondolom, hogy olyan körülmények között tudunk végre étkezni, amikor nem kell kutyafuttában bekapni egy-két falatot! Alakítsuk ezeket az alkalmakat úgy, hogy örömtelik, és főleg nyugodtak legyenek mindenkinek, nem kell körülugrálni az egész családot a háziasszonynak sem!


A cikk folytatását az Impulzív Életmód Magazin 2018/12. számában olvashatjátok el.