Amerre csak eddig jártam a nagyvilágban, mindig megfogadtam, hogy egy nap majd visszalátogatok oda, de csak egyetlen olyan hely van, amelyhez évről évre mindig hű maradok – a Balaton. Mert nekünk, magyaroknak, bizony ez a Riviéra, nekem pedig a világ közepe.

Ha repülővel utazom el Budapestről, legtöbbször nyugati irányba tartok, de a Balatont valahogy eddig még sosem láttam. Vagy sötét volt éppen, vagy felhős az idő, vagy nem az ablak mellett ültem. Ám a legutóbbi repülés alkalmával teljes látképet kaptam róla. Beletelt ugyan 1-2 másodpercbe, mire az utazástól eltompult agyam felfogta, hogy mi is az a nagy kék, összetéveszthetetlen formájú paca. S bár földrajzórán minden adatot megtanultuk a Balatonról – hogy 77 km hosszú, 14 km széles, stb. –, azért mégis csak gyermeki csodálkozással bámultam, hogy mennyire hatalmas és szemet gyönyörködtető látvány is ez, pláne így fentről és egészben.

Balaton nyár utazás vándorlélek vízpart Impulzív Magazin
Hol is kezdjem… A „Balcsit” nem is nagyon kell bemutatni, mert kis hazánk egyik, ha nem a legnépszerűbb célállomása. A természet és a vízi sportok szerelmeseinek, a horgászoknak, a kultúrára éhezőknek, a fesztiválozni vágyóknak, a kis és nagycsaládosoknak, a kulináris élvezetek kedvelőinek egyaránt kikapcsolódást és élményt nyújt. Északi part vagy déli, tél vagy nyár, mindenki megtalálhatja a számára élvezetes időtöltést. Persze nem vitás, hogy a nyári időszak a legnépszerűbb, amikor meg is mártózhatunk a hűsítő habokban, és minden este pezseg az élet a kisebb-nagyobb tóparti falvakban, városokban. Azért a téli Balatonnak is megvannak a maga szépségei. Az, hogy nem zsúfolt, békesség és csend van. Kivéve jégzajlás idején, mert akkor aztán hangos ropogástól visszhangzanak a kikötők és a part. Ilyenkor a korcsolyázók és lékhorgászok veszik uralmuk alá a jeges vízfelszínt. Kicsit megáll az idő, így mi is megállhatunk. Egy ilyen alkalommal adatokat keresgéltem a környékről, s ekkor jutott a tudomásomra, hogy a hazánkban található 34 Balaton előnévvel kezdődő település közül az egyetlen, amelyik az ország másik felében (Heves-megye) található: az Balaton község. Ki gondolta volna!?

A személyes kedvencem sokáig Tihany volt, elsősorban a levendula miatt, de amióta felfedeztem Badacsonyt és környékét, azóta nem kérdés, mi áll a listám első helyén. Ugyanakkor a Tihanyi-félszigeten az apátságot, az onnan nyíló kilátást, az őslevendulást nem lehet kihagyni. S ha a bennünk lakozó gyermeket keressük, a tihanyi echó remek alibi, hogy előcsalogassuk.

Badacsonytomajon életem eddigi legnomádabb nyaralását töltöttem el pár éve, víz és villany nélkül. Ám e luxusról szívesen lemondtam, ugyanis kellő mértékben kárpótolt az ottani tábori illemhelyről nyíló kilátás a Balatonra. Na, azt hiszem, erre mondják: valamit valamiért. A badacsonyi hegyre szépen, kényelmesen érdemes felmászni, főleg a finom borok kedvelőinek, de vigyázat, azt mondják, ahol sok a borospince, kevés a jó bor! Nos, ha a puding próbája az evés, a boré csakis az ivás lehet. A közeli Badacsonyörsön található a Folly Arborétum, melynek minden négyzetméterén valami szemet gyönyörködtetőt találunk, na meg temérdek függőágyat, amelyben ringatózva szintén élvezhetjük a (majdnem) végtelen kékség látványát.

Balaton nyár utazás vándorlélek vízpart Impulzív Magazin
Keszthelyen a Festetics-kastélyban egy kis történelmet szippanthatunk magunkba, és a város is jó pár érdekes kiállítást kínál. A Kis-Balatonnál pedig a természetben gyönyörködhetünk, ugyanis a hazai madárfajok közül mintegy 250 fellelhető ezen a természetvédelmi területen. Nem közvetlen vízparti város, de Tapolcára is megéri kitérőt tenni. A hazánkban egyedülálló tavasbarlangban hűsítő hajókázáson vehetünk részt, és ha még mindig nem elég a vízből, akkor vegyük az irányt a történelmi városrészben megbújó Malom-tóhoz. Ott megleshetjük a vízben tanyázó óriási aranyhalakat és az újra forgó malomkereket is.

Ha nem szeretünk egy helyben ülni, és az aktív élet szerelmesei vagyunk, akkor kerékpárral 3-4 nap alatt kényelmesen körbetekerhető a Balaton. Kempingekben és apartmanokban nincs hiány sehol, amerre csak járunk, “Zimmer Feri” még mindig népszerű. A tavat át is úszhatjuk, körbe is futhatjuk, de akár vitorlással vagy komppal is átkelhetünk rajta.

A déli parton nagy nevekkel tarkított zenei fesztiválok várnak, de akad még rengeteg kisebb-nagyobb nevezetes esemény a tó mindkét oldalán. Sör, bor, keszeg, süllő, ponty, klasszikus és modern zene, Anna-bál Füreden, lecsó Szárszón, verkli és folklór Keszthelyen, jazz Balatonbogláron, művészetek a Káli-medencében és a többi… Még csak keresnünk sem kell, és szembejönnek velünk a programok.

Somogyvámos határában találjuk a Krisna-völgyet. A 150 embert számláló közösség önellátó, ökofarmjuk, biokertészetük, épületeik és búcsújuk pedig nem csak híres, de a látogatók számára is nyitva áll. A balatonföldvári múzeumban szinte mindent megtudhatunk a hajózás történetéről, és minden bizonnyal itt tárul elénk az egyik legszebb kilátás a “magyar tengerre”, a 25 méter magas kilátóból. Bár 10-15 éve még Siófok kaphatta volna a Balaton fővárosa címet, mára ez megváltozott. Ám a víztorony, a plázs és az óriáskerék mellett, még mindig pezseg itt az élet, hívogatnak a bárok és a szórakozóhelyek a nyári éjszakákon.

Balaton nyár utazás vándorlélek vízpart Impulzív Magazin
Ha még nem tudjuk, honnan nézzük meg az augusztus 20-i tűzijátékot, a Balaton szinte minden pontja alkalmas erre. Meseszép, ahogy a tópartról körös-körül fellőtt csillogó fények, tükröződve, egymás után hullanak a vízbe. A balatonlellei Szent István Napok kínálata pedig a nappalokra is tartogatnak kultúrprogramokat.

Az én kedvencem a Balatonnál egy forró nyári nap végén gyönyörködni a naplementében, tücsökciripet és békakuruttyot hallgatva várni, hogy kiürüljenek a strandok. Sétálni a meleg betonon, és az utolsó vonatfüttyöt is magam után hagyva, csak élvezni a hamisítatlan balatoni hangulatot.